Korte keten tussen boer en consument goed voor agrariėrs

Overijssel Steunt Geef-Kleur-Door campagne

De landelijke Geef-Kleur-Door-campagne is gestart op 17 juli 2021 in het dorpje Nederland, gemeente Steenwijkerland: Geefkleurdoor.nl. De Geef-Kleur-Door straat in Nederland werd door wethouder Trijn Jongman-Smit en gedeputeerde Gert Harm ten Bolscher feestelijk geopend.


Meer groente en fruit eten
De straat was omgetoverd tot een kleurrijke markt met lokaal en regionaal geproduceerde groenten en fruit waar onder andere TV kok Nadia Zerouali gerechten maakte. De campagne wil bereiken dat mensen meer groenten en fruit gaan eten en die bij lokale producenten kopen. Gezonde en lekkere producten direct van onze boeren. De provincie draagt hier vanuit haar Agro&Food beleid graag aan bij.

Want het gaat over gezond voedsel, korte ketens, verbinding tussen producent en consument en minder verspilling. Zo is regionaal eten door minder transportkosten duurzamer. En de korte keten tussen boer en consument is goed voor het inkomen van de agrariėrs. Producenten en consumenten komen ook vaker in contact met elkaar en consumenten gaan lokaal voedsel meer waarderen en kopen. Ook dat leidt tot minder verspilling. Geef-Kleur-Door is ontwikkeld omdat 2021 is uitgeroepen tot Internationaal VN jaar van Groenten en Fruit. Geef-Kleur-Door roept gemeenten, instellingen, bedrijven én consumenten op om te zorgen dat er overal en op elk moment groenten en fruit beschikbaar zijn voor iedereen. (www.overijssel.nl/onderwerpen/economie/innovatie/agro-food)

Door: De Brederwiedekrant | Nieuwsredactie

Artikelcorrectie of aanvulling doorgeven? Meld het ons. Wilt u reageren op dit bericht? Laat dan uw reactie achter. Heeft u tips voor onze redactie? Bel dan de tiplijn: 038 - 88 88 853.

reageren REAGEER | stuur door DOORSTUREN | printen PRINT | DONDERDAG, 22.07.21 | 14.31 UUR


advertentie