Meer dan 30.000 uur vrijwilligerswerk WO II onderzoek

Mijlpaal voor Per Adres Teun Schuurman (Pats)

WO II onderzoek door Pats

WO II onderzoek door Pats© M. Lolkema

Even een feitje. Op een bewegwijzeringsbord bij het Geomatics Business Park in Marknesse vind je naast bedrijven als Geoserve en Ecoflight ook een bewegwijzering naar Pats. Velen in onze regio weten precies waar Pats voor staat, namelijk Per Adres Teun Schuurman en Teunis houdt van feitjes, van cijfertjes. Nog zo’n feitje: op 31 maart 2006 om 14.44 uur ontving Teunis Schuurman in zijn mailbox een mailtje van de Canadese Brenda Gibbs.

Een gesprek met Teunis Schuurman (Pats) is een gesprek dat van het ene feitje naar het andere feitje gaat. Teunis Schuurman noemt zichzelf een lopende almanak, maar speurneus past ook wel goed bij hem. Deze week is voor hem een bijzondere week, een mijlpaal. Op dinsdag 6 september 2016 maakte hij zijn 30.000 ste uur vrijwillig Tweede Wereldoorlog onderzoek. Vanmorgen, donderdag 8 september, liet hij via mail weten dat het inmiddels om al weer 30.014 uren vrijwilligerswerk gaat. Deze intensieve hobby begon met dat mailtje van Brenda Gibbs (10 jaar en 5 maanden en 8 dagen geleden).

Brenda Gibbs was op zoek naar haar oom Jack en koos een willekeurig mailadres in Vollenhove, in de hoop dat iemand haar kon helpen met haar zoektocht. “Ik doe al mijn onderzoek geheel vrijwillig. Het is van lieverlee steeds meer geworden. Als ik in de omgeving rond rijdt, denk ik al snel: hier is een locatie waar één en ander is gebeurd!” Voor Teunis Schuurman zijn deze vliegtuigen en de bemanningsleden geen voetnoten in onze geschiedenis, maar zijn ze tot leven gekomen. “Ik wil gezichten bij de graven, ik wil weten wat hun namen zijn en wat er met hen is gebeurd.” En daar zijn feiten heel belangrijk bij.

“Op zich ook niet zo verwonderlijk natuurlijk dat ik van feiten houd. Ik ben van oorsprong laboratorium assistent, een echte bèta-klant. Mijn werk bestond uit veel rekenwerk en het omzetten naar rekenmodellen. Zo heb ik ook veel programmeerwerk gedaan. Je kunt wel stellen dat ik een echte getallenfreak ben!” Via bronnen als de Dutch Helpers Pilot List, Super Pages, volkstellingen en soms gewoon met behulp van een telefoonboek zoekt hij informatie over de neergestorte vliegtuigen en de bemanningsleden. En hij gaat soms heel ver: van niet-leesbare documenten maakt hij met dank aan computerprogramma’s weer leesbare documenten. Foto’s met scheuren worden digitaal bewerkt zodat er weer een duidelijke foto ontstaat.

Even rondkijken in zijn domein, een kantoorruimte in het Geomatics Business Park, is rondkijken in een wonderlijk archief; een droom voor geschiedenis liefhebbers! Stapels en stapels dossiers, boeken en kaarten. "Kijk, op die kaart heb ik mijn reis door de Verenigde Staten gemarkeerd”, of “moet je eens kijken, dit is een voorbeeld van een vragenlijst die is ingevuld door Nederlanders die tijdens de Tweede Wereldoorlog bemanningsleden hebben geholpen.” Zijn hoofd zit vol met wetenswaardigheden, maar hij is niet van plan om ooit een boek te schrijven over dat wat hij te weten is gekomen: “ik ben helemaal geen schrijver! Als je alles van mijn website uit print, heb je ook een boek”, lacht hij. En op de vraag of hij wel eens een lezing houdt, reageert hij: “dat wordt wel vaker gevraagd, maar ik vind dat iedereen zijn eigen talenten heeft. Dus wie een lezing wil over deze tijd, moet maar vragen naar Henk van Heerde, die kan dat veel beter!”

Hij vindt het vooral belangrijk dat er secuur wordt omgegaan met informatie over deze periode. “Je moet ook durven en kunnen toegeven als er een fout is gemaakt. Dat helpt om de informatie correct te krijgen.”

Voor iemand die eigenlijk niet speciaal in de oorlog was geïnteresseerd (“maar wel in geschiedenis”), is hij enorm deskundig geworden in juist de Tweede Wereldoorlog. “Ik begin met een vliegtuig dat is neergestort en dan begin ik met de namen die bij dit vliegtuig horen: wat weet ik van hen, leven ze nog, wie zijn de ouders, wie zijn de broers en zussen, waar hebben ze gevangen gezeten. Dat zoek ik allemaal op.” Via zijn website www.teunispats.nl/fr-pers.htm geeft hij de gegevens weer die hij heeft gevonden. En ja, deze website laat ook weer zien dat Teunis Schuurman gek is op feitjes: zo valt er te lezen dat hij inmiddels 34 keer naar Canada en de Verenigde Staten is geweest, dat hij tot 2006 maar liefst 8000 kilometer per jaar heeft gefietst en dat hij 39 van de 50 Amerikaanse staten heeft bezocht, en dat hij maar liefst 2572 pagina’s op zijn website heeft gevuld met zijn Tweede Wereldoorlog onderzoek.

Zijn enthousiasme over dit onderwerp werkt aanstekelijk. Een uurtje praten met deze ‘hobbyist’ en je gaat zelf op een andere manier naar je eigen omgeving kijken. Een stukje geschiedenis wordt weer leven gemaakt. Zo wordt op dit moment via een grote bergingsoperatie een vliegtuig uit het IJsselmeer gehaald. “We hadden een vermoeden dat het hierbij om een vliegtuig gaat dat uit een volledig Poolse bemanning bestond. Nu hebben we 100 procent zekerheid gekregen, het is de Vickers Wellington Mk.Ic - R1322 - SM-F, van Poolse komaf. Dit vliegtuig werd in de nacht van 8 op 9 mei 1941 neergeschoten.”

Wie denkt dat Teunis Schuurman binnenkort klaar is met zijn onderzoek, heeft het mis. “Ik heb nu ook de periode van Nederlands-Indië opgepakt. Via Frits Weijs heb ik een eerste aanzet gemaakt.” Voorlopig is hij echt nog wel bezig en zal de teller vrijwilligersuren nog enorm oplopen!

“Mogen we nu even een foto van u maken?” is onze vraag, maar de man die namen bij foto’s zoekt, wil zelf niet op de foto. “Het gaat niet om mij, het gaat om de bemanningsleden. Zij moeten een naam, een leven krijgen.” En hij duikt weer in zijn onderzoekswerk.

Door: De Brederwiedekrant | M. Lolkema

Artikelcorrectie of aanvulling doorgeven? Meld het ons. Wilt u reageren op dit bericht? Laat dan uw reactie achter. Heeft u tips voor onze redactie? Bel dan de tiplijn: 038 - 88 88 853.

reageren REAGEER | stuur door DOORSTUREN | printen PRINT | DONDERDAG, 08.09.16 | 14.20 UUR


advertentie

23 maart 2018 - Inmiddels 36.000 uur en 3382 pagina's aan lengte.
Er ligt nog genoeg op de plank.
Tevens is het vandaag 74 jaar geleden dat twee B-24H Liberators in de Boschwijde neerstorten.
De slachtoffers werden in Vollenhove (11), Zwartsluis (3) en Meppel (1) begraven.
PATS | Vollenhove | VRIJDAG, 23.03.18 | 13.26 UUR | Kwetsend of ongepast?