Vrijdag 06.12.19 | 13.11 uur

Aflevering 70

Goed Bezig?

Deze zomer heeft handhaving een record aantal boetes uitgedeeld op het water in de Kop van Overijssel, dit werd onlangs door de samenwerkende handhavers van onder andere gemeente, provincie, natuurmonumenten, staatsbosbeheer en de waterpolitie bekend gemaakt. Met een 'Kijk ons eens goed bezig zijn!' kwam dit namens de samenwerkende instanties in de krant. Je zou bijna gaan denken dat onze waterrijke gemeente bol staat van criminele acties door vaarverkeer. Of speelt er iets anders?

Op de eerste plaats is er veel meer controle op het water en als je beter zoekt zul je meer vinden. Verder is ons gebied zo mooi dat iedereen met een boot hier wel een keer naar toe wil en dat zie je op het water, het wordt steeds drukker. Op het water zie je een afspiegeling van de maatschappij, sommigen vriendelijk en galant en anderen lomp en asociaal. De boetes zijn, naar mijn inschatting, hoofdzakelijk uitgedeeld voor: te hard varen, geen vaarbewijs, geen kenteken, geen dodemansknop en varen onder invloed.

Omdat bijna alle vervoer hier vroeger per punter plaatsvond, ging men ook per punter naar verjaardagen of op visite. Na de koffie kwam de fles op tafel en daarna werd de terugweg aangevangen. Vrolijk gestemd en een beetje licht in het hoofd keerde men per punter huiswaarts. Ook nu nog is varen onze tweede natuur en gaat nog prima met wat drank op.

Er is heden ten dage geen agent die het in zijn of haar hoofd haalt om te bekeuren als je met een borrel op vanuit het café op de fiets stapt. Je moet natuurlijk niet omlazeren, of helemaal van de wereld zijn, maar als je nog redelijk recht zit en stuurt word je niet bekeurd. Dit is een stuk verantwoordelijker dan in de auto stappen. Fietsen is tenslotte onze tweede natuur! Zo zie ik het met het besturen van een langzame motorboot ook. Na een middagje Gieterse Meer zou je, mits niet al te ver boven je theewater, gerust met je boot naar huis mogen varen.

Waarom treedt handhaving dan op bij bootvaarders? Waarom bekeuren ze boven de 0,5 promille de schippers wel en waarom de fietsers niet? Het gebeurt met enige regelmaat dat een beschonken fietser van zijn fiets flikkert en naar de dokter moet. Paar hechtingen en wat schaafwonden en een wijze les in grensverkenning, dit hoor je van langzame bootvaarders nooit. Misschien een nat pak en waarschijnlijk de volgende dag hoofdpijn, maar geen grotere ellende.

Ik pleit ervoor om schippers, met een borrel op, van langzame motorboten op dezelfde manier te behandelen als beschonken fietsers. Je laat ze niet blazen mits…dit mits is aan de handhaver. Bij onverantwoord of asociaal gedrag natuurlijk handhaven, maar de overgrote meerderheid kun je rustig laten varen. Ze komen veilig thuis. Er is in al die jaren nog nooit een ongeluk van enige betekenis gebeurd met een langzame motorboot waarvan de schipper beschonken was. Waarom dan die ongefundeerde bekeuringen?

Is dit pleidooi eigenbelang? Jazeker! Ben ik al eens tegen een bekeuring aangelopen op het water? Nee, nog niet.

reageren REAGEER | stuur door DOORSTUREN | printen PRINT | ZATERDAG, 16.11.19
Vandaag:
8° | 6°
Meer weer...
Morgen:
8° | 7°


AGENDA
TEKSTADVERTENTIES
Tekstbureau Arius
www.tekstbureauarius.nl
Tekstbureau Arius schrijft en herschrijft teksten in begrijpelijke taal!
Tim Fietst
www.timfietst.nl
Freelance sportverslaggever, journalist en tekstschrijver
Gevonden en verloren?!
www.steenwijkerland.nl
Meld, zoek en vind uw verloren en gevonden voorwerpen!
Ondernemend Steenwijkerland!
www.steenwijkerland.nl
Waar kunnen we u mee helpen?

advertentie
advertentie
0.382 s